X
تبلیغات
صدای آذربایجان=آذربایجانین سسی

صدای آذربایجان=آذربایجانین سسی

سیاسی و اجتماعی(در مورد آذربایجان)

خلق شاعیری « بولود قاراچورلو٫ سهند»

خلق شاعیری « بولود قاراچورلو٫ سهند» و

          اونون یارادیجیلیغی(۱۳۵۸-۱۳۰۵) - واحید قاراباغلي

 

. بولود قاراچورلو سهند رضا خان استبدادی نین ان قورخونج ایللرینده دوغولوب, بویا باشا چاتدی. او درس اوخوماق اوچون گئتدیگی مدرسه ده اوز آنا دیللینده اوخویوب – یازماق و حتی دانیشماغا حقلی اولماسا بئله, یارادیجیلیغا باشلادیغی گوندن شعر و منظومه سی نین اساس حیصه سینی آنا دیلینده یازماغا باشلادی و عومرونون سونونا قدر ده بو دوزولمز شرایطه باخمایاراق اوز وارلیغی, دیلی, تاریخی, مدنیتی یولوندا یورولمادان و یئنیلمه دن جار چکیب قلم چالدی. آذربایجان ملی حکومت چاغلاری سهند یاخشی نفس چکیردی بو دوورده او بعضی ادبی ییغینجاقلاردا ایشتیراک ائتمک له ادبیات لا داها آرتیق تانیش اولموش و شاعیرلر مجلیسینده دویغولو شعرلر اوخویاردی, شاعرین ایلک شعر نمونه لری ۱۹۴۵-ده تبریز ده بوراخیلان شاعیرلر مجلیسی انتولوژیسینده بوراخیلدی.

معاصر آذربایجان ادبیاتینین گورکملی شاعیری بولود قاراچورلو سهند ۱۳۰۵ اینجی ایلده مراغه شهرینده بیر ایشچی عایله سینده دوغولموشدور.
شاعیریمیز سهند اولکه میزده اوز وئرمیش بویوک تاریخی حادیثه لرین شاهیدی و میللی حرکاتین ایشتراکچی سی اولموشدور.

 بولود قاراچورلو٫ سهند

بولود قاراچورلو سهند رضا خان استبدادی نین ان قورخونج ایللرینده دوغولوب, بویا باشا چاتدی. او درس اوخوماق اوچون گئتدیگی مدرسه ده اوز آنا دیللینده اوخویوب – یازماق و حتی دانیشماغا حقلی اولماسا بئله, یارادیجیلیغا باشلادیغی گوندن شعر و منظومه سی نین اساس حیصه سینی آنا دیلینده یازماغا باشلادی و عومرونون سونونا قدر ده بو دوزولمز شرایطه باخمایاراق اوز وارلیغی, دیلی, تاریخی, مدنیتی یولوندا یورولمادان و یئنیلمه دن جار چکیب قلم چالدی. آذربایجان ملی حکومت چاغلاری سهند یاخشی نفس چکیردی بو دوورده او بعضی ادبی ییغینجاقلاردا ایشتیراک ائتمک له ادبیات لا داها آرتیق تانیش اولموش و شاعیرلر مجلیسینده دویغولو شعرلر اوخویاردی, شاعرین ایلک شعر نمونه لری ۱۹۴۵-ده تبریز ده بوراخیلان شاعیرلر مجلیسی انتولوژیسینده بوراخیلدی.بای.

بو شعر لرده سسله نن :

تاریخلر بویونجا ای بویوک وطن

یاغیا, دوشمنه اییلمه دن سن

بو گون طبیعت دن ایلهام آلدیم من

کئچدی سحر وقتی بو سوز اوره ک دن

اینسانا روح وئره ن دیلینه آلقیش

او ایللرده , گونئی آذربایجاندا قورولان ملی دموکراتیک ایستکلرینی عمله کئچیرمگه موفق اولدو, بیر ایلدن اوزون چکمه ین بو حکومت رضا خان ایستیبدادینین قوربانی اولدو, لاکین قانا بویانمیش آذربایجاندا کوزه رن اوجاق سونمه دی, شاعیر چوخلو آذربایجان یازیچی لاری کیمی شاه ایستیبداد رژیمینین طرفینده ن حبسه آلینیب, سونرا سورگون ائدیلدی. شاعیریمیز چوخلو شکنجه لره معروض قالدی آمما آنا دیلینه, آنا یوردونا و دوغما ائللرینه وفالی قالاراق, ائللر ایچینده محبت , سئوگی, ایگیدلیک و انسانیت دن نغمه لر قوشوب دستانلار یاراتدی. سهند ۱۹۵۱ ایللرینده دوستاقدا ایکی بویوک منظومه, بیریس « آراز» و او بیریسی « خاطیره» نی یازدی. بو منظومه لرده بویوک بیر خلقین باشینا گلن تاریخی فاجیعه لرده ن سوز اچیر.
شاعیر آراز منظومه سینی بو سوز ایله باشلیر :

من آراز آدیلان

چوخ زاماندیر تانیشام

ان کیچیک یاشلاریمدان

اونو روانلامیشام

قوجا بابام نه واخت کن

بوغازیم آغرییاردی

آراز کئچمیشه م دئیه

بوغازیمی سیخاردی

سوروشاردیم : آی بابا

آراز نه دیر کئچمیسه ن ؟

سویوندان ایچمیسه ن؟

سئوالیمدان بابامین

یاشالاردی گوزلری

اوزونون چیینلرینده

گیزله نردی کدری

اوزومه مایوس, مایوس

باخیب دئمزدی بیر سوز

گورردیم آنجاق اولوب

اونون توکلری بیز- بیز

سونرادا قارداشیمین

آدین قویدولار آراز,

لاکین, اوندا دا منه

آیدینلاشمادی بو راز

آمما اراز بئشیکده

یاتیب ییرغانان زامان

بو سوزلری دینلردیم

آنامین لایلاسیندان:

آرازی آییردلار,

قوم ایلن دویوردولار,

من سندن آیریلمازدیم,

ضولم نن آییردیلار.

شاعر سهند « خاطره» منظومه سینده ایسه ظلم ادونا یانمیش یوردو بئله تصویر ائدیر :

گزیرم چوللری کورا یوللاری,

کولک پیچیلدادیر قورو کوللاری

                                                                           دالیسی اوبیری صفحده    

       


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1386/03/31ساعت 3:53 PM  توسط احد (اوغلو)  | 

دلایل خودباختگی

دلایل خودباختگی

 

                                                  ساوالان ائل اوغلو

 

امروز(جمعه) سخنراني رحيم پور ازغدي را در شبكه 1 نگاه مي كردم.سخنراني راجع به نظر شريعتي در مورد روشنفكري بود.ازغدي قسمتي از كتاب شريعتي را خواند كه شريعتي به نقل از ژان پل ساتر(روشنفكر مشهور فرنسوي) روش تربيت روشنفكران شرقي را شرح داده بوده بود كه مضمون آن بدين گونه بود:

 "ابتدا تعدادي از جوانان مسلمان را انتخاب مي كردند و به شهر هاي بزرگ و مهم اروپايي مي بردند،قسمت هاي آباد وتوسعه يافته را به آنان نشان مي دهدند و هيچ كس به آنان نمي گفت كه اين ثروت ها و آبادي ها از آن خود شماست كه به اينجاآورده شده است.آن جوانان با مشاهده آن همه توسعه يافتگي و تمدن و با مقايسه آنها با كشورخود مات و مبهوت تمدن غربي مي شدند.آنان چند صباحي در اروپا مي ماندند و يك زبان اروپايي را نيز به صورت دست و پا شكسته ياد مي گرفتند و سپس به مملكت خود پس فرستاده مي شدند. اين جوانان(يا همان روشنفكران)براي اينكه به مردم كشور خود نشان دهند كه با آنان فرق دارند و با رفتن به اروپا به نوعي نسبت به آنان برتري پيدا كرده اند، هويت گذشته خود را نفي مي كردند و آنگونه كه در اروپا ياد گرفته بودند و يا در واقع به آنان ياد داده شده بود زندگي مي كردند. حتي زبان مادري خود را رها مي كردند و تلاش مي كردند كه نشان دهند ايام سپري شده در اروپا باعث شده آنان زبانشان را نيز فراموش كنند.اينان به اندازه اي پست مي شدند و شخصيت انسانيشان را از دست مي دادند كه ديگر توانايي انتخاب و تصميم گيري نداشتند و مقلدي بي فكر از كارهاي بزرگان اروپايي خود بودند. در واقع هرچه كه اروپاييان مي گفتند براي اينان مورد توجه و مقبول بود."

واقعا اينها من را چقدر به ياد مسئله آذربايجان مي اندازد. چقدر از ما، آذربايجاني هايي را ديده ايم كه با سپري مدتي كوتاه دور از وطن در تهران يا ديگر شهرهاي فارس نشين براي اينكه به زعم خودشان نشان دهند كه با ما فرق دارند،تركي را با لهجه فارسي حرف مي زنند و يا حتي از تركي حرف زدن امتناع مي كنند. حتي اين اواخر در شهر هاي خود آذربايجان نيز كساني راي اينكه خود را برتر و آگاه تر نشان دهند فرزندان خود را از زبان مادري و آبا اجدادي محروم مي كنند و زبان فارسي را به آنان تحميل مي كنند. حتي اين مسئله به نوعي به چشم و هم چشمي و رقابت بين خانواده ها(خصوصا در سراب) تبديل شده است و آنچه در اين ميان قرباني ميشود فرهنگ غني آذربايجاني و خود بچه ها هستند كه از خود بيگانه مي شوند.

اما مسئله روشنفكران و مسئله آذربايجان يك تفاوت اساسي با هم دارند:" اروپا واقعا مؤلفه هايي براي از خود بيگانه كردن جوانان داشت و دارد. توسعه يافتگي، احترام به مقام انسان و دموكراسي و بسياري از ويژگي هاي ديگر اروپا، چيز هايي است كه يك جوان شرقي نمي تواند به راحتي از آن بگذرد.اما آيا زبان فارسي و مناطق فارس نشين نيز چنين جذابيتي دارند؟ آيا آنها به قدري برتر از ما هستند كه ملت ما را از خود بي خود كنند و چنان مات و مبهوت سازند كه زبان و هويت خود را انكار كند و زبان و هويت فارس را بپذيرد؟

منبع :http://sarabinganjsasi.blogfa.com/


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1386/03/31ساعت 9:58 AM  توسط جواد (اورمولو )  | 

بایاتی

+ نوشته شده در  جمعه 1386/03/25ساعت 5:52 PM  توسط جواد (اورمولو )  | 

اعلمي" نماينده تبريز:به بازي تراكتور سازي در ورزشگاه بدون تماشا گراعتراض دارم

"اعلمي" نماينده تبريز:
به بازي تراكتور سازي در ورزشگاه بدون تماشاگر اعتراض دارم
مسئولان در تصميم خود تجديد نظر كنند

تبريز- خبرگزاري كار ايران

نماينده مردم تبريز ، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي گفت:
در عصر حاضر ارتباط ورزش و خصوصاً بازي فوتبال با علايق و تعصبات باشگاهي و نيز منطقه اي در مواردي كه تيمهاي شهرستاني و استاني در برابر هم قرار مي گيرند و يا در سطحي بالاتر ارتباط آن با غرور ملي در مواردي كه تيمهاي ملي دو كشور در مقابل هم صف آرايي مي كنند كه باعث گرديده كه ورزش و مشخصاً فوتبال ارتباط تنگاتنگ با سياست پيدا نمايد.
. .
دكتر" اعلمي" در گفتگو با خبرنگار" ايلنا" در تبريز افزود : قطعاً پيامدهاي مثبت و يا منفي ناشي از برد و باخت يك تيم پيش از پيش رابطه ميان سياست و فوتبال و و حتي و امنيت و فوتبال را تقويت كرده است به نحوي كه هم اكنون صرف نظر از سلايق شخصي سياستمداران نسبت به اين موضوع حساس بوده و قسمتي از دغدغه سياسي آنها مي باشد
..
وي گفت: نظر به اهميت فوتبال در نظر موكلين ، هر يك از نمايندگان بطور اجتناب نا پذيري بيش از ساير سياستمداران و مقامات اجرايي متوجه فوتبال و حواشي مربوط به آن شده است. .
وي تصريح كرد : بنده به عنوان يك نماينده اگر چه به همه تيم هاي فوتبال و بازيكنان درايران احترام مي گذارم و در برد و باخت و شادي و غم همه آنها خود را شريك مي دارم بعنوان يك انسان داراي عاطفه و بعنوان نماينده يك حوزه انتخابيه خاص نمي خواهم علايق و تعصبات منطقه اي خود را نسبت به تيم هاي ورزشي و فوتبال استان آذربايجان و خصوصا حوزه انتخابيه ام يعني تراكتورسازي را پنهان نمايم و از منظر ديگر ناگزيرم به عنوان وكيل هواداران تيم هاي آذربايجاني به ويژه تيم فوتبال تراكتورسازي دغدغه هاي آن را دغدغه خود پنداشته و پيگير مطالبات آنان در اين زمينه باشم..
دكتر اعلمي گفت: به اين اعتبار با وجود اينكه آذربايجان و حوزه انتخابيه ام از ستارگان برجسته اي در عرصه فوتبال برخوردار است اما متاسفانه عواملي مانند باندبازي هاي رايج ، بي توجهي مسئولان مركز ، عدم تخصيص اعتبارات متناسب ، و ضعف مديريت باشگاهي و همچنين ضعف اداره تربيت بدني استان آذربايجان شرقي موجب گرديده بهترين و پرآوازه ترين بازيكنان فوتبال آذربايجان همچون سپاه شكست خورده تار و مار گشته و هريك براي حفظ و بقاي خود به نقطه اي از كشور و باشگاه خاصي پناه برده و لاجرم تيم هاي فوتبال اين استان نظير تراكتورسازي ناگزير گرديده اند از بازيكنان درجه 2 و 3 و‌انهم غيربومي و با انگيزه و تعصب كمتر استفاده نمايند
وي بكارگيري مربيان غيربومي و فاقد انگيزه و توان وتخصص لازم را در اين زمينه مورد اشاره قرار داد و گفت: همين سبب گرديده است كه همه استان هاي كشور در ليگ برتر نماينده داشته و تنها‌آذربايجان بر خلاف گذشته در چنين ليگي از داشتن نماينده بي بهره باشد.
وي گفت: از طرف ديگر فدراسيون فوتبال به بهانه اينكه بعضي از هواداران تيم تراكتورسازي در بازي رفت اين تيم با تيم شيرين فراز مقررات لازم را رعايت نكرده اند لذا در بازي برگشت با تيم فوتبال فولاد خوزستان كه در تبريز برگزار خواهد شد تصميم به برگزاري بازي بدون حضور تماشاگر گرفته است از آنجا كه در بازي مذكور شخصا حضور داشتم و گرچه در مواردي نادر مقررات تماشاگري خوب از سوي برخي هواداران نقض مي شد اما به هيچ وجه با نقض مقررات در ساير بازي ها و خصوصا تيم هاي مطرح در كشور قابل قياس نبوده است.
وي گفت: لذا چنين تصميمي يك تبعيض آشكار تلقي مي شود و از آنجا كه در بازي رفت در خوزستان مسابقه با حضور هواداران تيم فولاد برگزار گرديد محروم شدن تيم فوتبال تراكتور سازي ازاين پتانسيل قوي يعني تشويق و حمايت هوادارانش اجحاف بزرگي در حق تيم تراكتور سازي محسوب مي شود. .
وي گفت :اميدوارم كه هر چه سريعتر مسئولان امر نسبت به تصميم اوليه خود تجديد نظر نمايند كه در غير اين صورت بايد پاسخگو باشند .
وي ياد آور شد: يقيناً در صورت تجديد نظر مسئولان فدراسيون ،تماشاگران اين بازي الگوي تماشاگران خوب را در زمين بازي ارائه داده و باعث سر بلندي خواهند شد.
پايان پيام .
منبع:http://ilna.ir/shownews.asp?code=428491&code1=5
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1386/03/24ساعت 7:32 PM  توسط جواد (اورمولو )  | 

داره یالوارما (علی آقا واحید)

قالديم يالوارا يالوارا

              داره یالوارما

 

کونول وفاسیز اولان نازلی یاره یالواروا ،

                    نه اعتبار اونا ، بی اعتباره یالوارما !  

داریخما یاخشی – یامان روزگاریمیز کئچه جک ،

                     بو بئش گون عومره گوره روزگارا یالوارما !  

سنین ده بیر گون اولار نوبهارین ، ائی بولبول ،

                      بو ذوق سوز ، بو صفا سیز بهاره یالوارما.

فقیره ، عاجزه ، مظلومه احترام ائیله ،

                     عدویه ، قان ایچنه ، ظولمکاره یالوارما !

وطن یولوندا اولوم مرد اوچون سعادت دیر،

                     حیات اوچون فله یئ – کج مداره یالوارما !

مخالف اهلینه باش ایمه ، سن ده منصور اول ،

                    ((ان الحق )) اوسته چکیلسنده داره ، یالوارما !

نه اولدو دوولتی جمشید ، مولکئ ایسکندر ؟

                     نه تاجداره نه بیر شهریاره یالوارما !

اگر حیاتینی ،واحید ، خوش ائتمک ایستیرسن ،**

                     نه گول جفاسینی چک ، نه ده خاره یالوارما.

شاعیر :علی آقا واحید

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1386/03/24ساعت 6:57 PM  توسط جواد (اورمولو )  | 

بایاتی

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1386/03/23ساعت 12:18 PM  توسط جواد (اورمولو )  | 

توركچه سئوگي مساژلاري

Smile توركچه سئوگي مساژلاري(sms)

... سانماکي يئرين دولاجاق،سئندئن باسقا بيريسي مئنيم اولاجاق! يا مئنئ سئنين کيمي سئوگيلي ، يا دا سئنئ مئنيم کيمي سئوئن تاپيلاجاق ...

--------------------------------------------------------------------------------

...سئوئن نئ قئدئر سئوئرسئ سئويلئن بير او قئدئر نانکوردور.بير گون اينتيحار ائدئجئم،سئبئبيدئ سئن اولاجاقسان.گونلئر سونرا خئبئري بير دوستومدان آلاجاقسان.بئلکئ اوزولئجئکسئن،بئلکئدئ سئوينئجئکسئن ، نئ بيليم ؟! سئن نئ دوسونورسئن دوسون اونو بيلکي اولئندئ بئلئ ''سئني سئويرئم'' دئيئجئم ...

--------------------------------------------------------------------------------

...سئن وارکئن گوزلئريملئ اولدوزلارا باخا بيلميرئم ...

--------------------------------------------------------------------------------

... گوزومدئ ياس وارسا سئبئبي سئنسئن ، اورئييمدئ آقري وارسا اونوندا سئببي سئنسئن ! سئني سئومئييمينسئ بوتون خئتالاري مئنيمدي ياخسي اوندا ائسق کيمين گوناهيدي ...

--------------------------------------------------------------------------------

...هئج داريخماديقيم بير اينسان وارسا او سئنسئن.کاسکي بئلئ اولمايايدي ، جونکي هئميسئ قئلبيمدئسئن ...

--------------------------------------------------------------------------------

...سئنئ هئرسئييمي وئرئ بيلمئرئم ! جونکي ''هئرسئييم سئنسئن''...

--------------------------------------------------------------------------------

...هئر سئيي وئ هئر کئسي سئوئ بيلئرديم، سئنينلئ سئومئيئ باسلاماسايديم! نئ يازيق کي بو بئلئدير - سئومئيئ سئنينلئ باسلاميسام ...

--------------------------------------------------------------------------------

...سونسوزلوقا جاتميسديم، سئنسيزلييئ عاليسميسديم، اينانکي هئر سئيي اونوتموسدوم ، بيردئ باخديمکي قئلبيمدئسئن..ونادا گوجوم جاتمير ...

--------------------------------------------------------------------------------

...سئن اومودوم،يمتينا ائدئ بيلميئجئييم ائسقيم، دونئنيم ، بوگونوم ، صاباحيمسان.. آما ائن اونئمليسي جانيم ''سئوگيليمسئن''...
منبع:http://www.turfan.blogfa.com/post-1611.aspx

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1386/03/23ساعت 12:11 PM  توسط جواد (اورمولو )  | 

گؤزه ل توپراغیم

آذربایجان گؤزه ل توپراغیم                 

 

آذربایجان گؤزه ل توپراغیم                   عومور بویو سئودیگیم یئریم منیم

سن سیز بیرجه گون یاشاسام اگر من       هارای هارای سله یرایچییم منیم

داغلارینا داشلارینا وورغونام                  بو دنیادا بیر تک وارلیغیم منیم

سن بسله دین بابک تکین اوغوللار           اوچور گویه سنله خیالیم منیم

سویرن سی هر زمان سسلر سنی             اوخور سنین آدینی دیلیم منیم

اوزان قوپوز چالاندا سندن اوخور             عاشیقلارین چالدیغی سازیم منیم

کوراوغلی تک ایگیت گلر ها گلر             مرد اوغوللار بسله ین جانیم منیم 

سنده بوتون تاریخ آدی باشلانیر               یاشاسین گوزه ل وطنیم منیم

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 1386/03/22ساعت 11:6 AM  توسط جواد (اورمولو )  | 

تاپماجا

تاپماجالار

 

بیر نئچه دنده تاپماجانی سیز عزیزلرین اوخوماغی اوچون یازیرام وبونّان بئلیه ادامه سیده اولاجاخ انشاءا... کی خوشویوز گلسین .

 

    1.    آتامون بیر دونی واردی ؛

قاتلاماق اولماز .

ایچی دولو اشرفیدی ؛

ساناماق اولماز .

 

    2.   آتامون یئدی اوغلو وار ؛

          یئدیسی ده بیر بویدا .

          بیر اوزلری آغدی ؛

          بیر اوزلی قارا

 

    3.  آتدیم آتانا – ده یدی کوتانا

          سودا بالیغا – دوزده جیرانا .

 

    4.    آتامین بیر قورشاغی وار 

دسته له دیکجه قورتارمیر .

 

    5.   آتا مینر سسله نمه ز ؛ 

          یئره دوشر پاسلانماز

 

    6.  آخشام گئده ر؛سحرگله ر .

 

     7 .  آدام ده ییل؛ هئی قاچیر

          مئشه دهیئل سس سالیر .

          تورپاغا او جان وئریر

          آداملارا قان وئریر . 

 

     8.  آغ صاند یغییم آچیلدی

          ایچینه نور ساچیلدی .

 

     9.  آغ طاس ؛ قیزیل طاس

          بیرین گؤتور ؛ بیرین آس .

 

   10. آغاج باشیندا آغاجا یوماق .

   

جوابلار

   1.  گؤی و اولدوزلار

   2.  هفته و گون لر

   3. ایلدیریم

   4. یول

  5. گونش شعاسی

  6. گونش

  7. چای

 8. صبح چاغی

 9. آی و گون

10. قار

+ نوشته شده در  دوشنبه 1386/03/21ساعت 12:25 PM  توسط جواد (اورمولو )  | 

بایاتی

آذربایجان بایاتیلاری
+ نوشته شده در  یکشنبه 1386/03/20ساعت 10:14 PM  توسط احد (اوغلو)  | 

قـتـل عـام مـسـلـمـانـان در دو سـوی ارس (صمد سرداری نیا )

قـتـل عـام مـسـلـمـانـان

 
در دو سـوی ارس


صمد سرداری نیا

بیرینجی بؤلوم

ایکینجی بؤلوم

اوچونجو بؤلوم

دؤردونجو بؤلوم

بئشینجی بؤلوم

آلتینجی بؤلوم

یئددینجی بؤلوم

سگگیزینجی بؤلوم

دوققوزونجو بؤلوم

اونونجو بؤلوم

بو باغلانتی لارین اوستونده کلیک ائدیب و ایسته دیغینیز صحیفه نی آچا بیلمه یه ن زامان ، لوطفن ، باغلانتی نین اوستونده ساغ کلیک ائدیب و او فایلی دانلود ائدیب و سونرا اوخویاسینیز
Right Click
& choose Save Target as

منبع :http://www.golha.net/urmu/aras/index_aras.htm?u=Hamed

+ نوشته شده در  یکشنبه 1386/03/20ساعت 12:52 PM  توسط جواد (اورمولو )  | 

سو گلیر آشا آشا

 

 

سو گلر آشا آشا                               ازون وورار هر داشا

قلم یازیر هر یاشا                              دیلیم منیم سن یاشا

اوراخچانی ووروللار                          ریشه می مننه ن آلیللار    

داواتلاری سوروللار                           قلم لری  یولوللار

هاوار گئدی هاوایا                             آنا گددی دونیایا

تانری یازدی یازییا                            دیلیم منیم تورکیدی یا ...؟

شاعر :احد (اوغلی)

+ نوشته شده در  شنبه 1386/03/19ساعت 1:25 PM  توسط جواد (اورمولو )  | 

مناظره اعلمی (نماینده فراکسیون اقلیت) و تمدن (نماینده اصول‌گرا) نمایندگان مجلس

مناظره اعلمی (نماینده فراکسیون اقلیت) و تمدن (نماینده اصول‌گرا) نمایندگان مجلس

رادیو جوان از شنبه تا چهارشنبه ( 13:30 تا 14:30) برنامه‌ای با نام ساعت 25 دارد که بقول خودشان خط قرمزی برایش نکشیده‌اند. منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم تقریبا راست گفته‌اند.

یکی از جالب‌ترین و جنجالی‌ترین قسمت‌های این برنامه هم مربوط به مناظره اعلمی (نماینده فراکسیون اقلیت) و تمدن (نماینده اصول‌گرا) نمایندگان مجلس بود که ظاهرا بدجوری صدای نمایندگان اصول‌گرا را درآورده. در تمام طول برنامه (بخصوص قسمت اول) من باورم نمی‌شد که چطور صحبت‌های اعلمی اینطور بی‌پرده و بدون سانسور از رادیو پخش می‌شود. هر چه تمدن تلاش کرد با پرخاش و پریدن در حرف‌های اعلمی و به انحراف کشیدن بحث جلوی او را بگیرد نتوانست.

در این منظره اعلمی چند مورد را بعنوان دلایلی بر بی‌کفایتی مجلس ذکر کرد؛ مثلاً اینکه چطور طرح تحقیق و تفحص از رییس جمهور در مورد هزینه‌های انتخاباتی از سوی هیات رئیسه و بخصوص باهنر بایکوت شد. یا روز قبل از استیضاح وزیر آموزش پرورش، 50 نفر از نمایندگان به رستوران حاتم دعوت شدند و در آنجا وعده دادن یک کامپیوتر آنچنانی و یک دستگاه زیراکس (!) به حوزه انتخابیه آنها داده شده است، که در نتیجه آن نمایندگانی که موافق استیضاح بودند در روز استیضاح مخالف آن شدند. اعلمی اعتقاد داشت که اکثر نمایندگان آدمهای ساده‌ای هستند که یک عده بخصوص (مثل باهنر) روی آنها نفوذ زیادی دارند. اعلمی نمایندگان را به سه دسته تقسیم کرد: وکیل الرعایا، وکیل الدوله و وکیل التجار. جالبه که حالا اعلمی را به بی‌نزاکتی متهم کرده‌اند درحالیکه هر چه بی‌نزاکتی بود از سوی تمدن بود. طوری که در ابتدای قسمت دوم برنامه اعلمی از تمدن خواهش کرد تا با رعایت نزاکت به بحث ادامه دهد.

در هر حال صحبت‌های اعلمی و شجاعتش در گفتن پشت پرده‌های مجلس جالب بود. برنامه ساعت بیست و پنج با سردبیری محمد رضا طورانی و اجرای خیلی خوب خانم واحدی قدم خوبی را برای گذشتن از خط قرمزهای خودی‌های حکومت برداشته است. امیدوارم زیرآبش را نزنند.

منبع:http://carpediem.atnima.com/

+ نوشته شده در  شنبه 1386/03/19ساعت 1:17 PM  توسط جواد (اورمولو )  | 

اروميه در انتظار سرنوشتي هما‌‌نند قره باغ ، كركوك ، ايروان و فلسطين

ارومیه در انتظار سرنوشتی همانند قره باغ ، کرکوک ، ایروان و فلسطین
 
آذربايجان غربي به دليل قرار گرفتن در كنار مرزهاي تركيه و عراق و نزديكي به محل زندگي برادران كرد در هميشه تاريخ از مراكز حساس و مهم بوده و تحولات آن بسيار پيچيده و هميشه مهم و گاه خطرناك بوده است. كوچ دادن قبايل كرد از مناطق مختلف عراق و سوريه به مناطق غربي آذربايجان براي مقابله با دولت عثماني در زمان قاجار هيچ نفعي براي اين منطقه نداشته كه هيچ بلكه باعث بوجود آمدن جو امنيتي و نظامي در منطقه شده است. شورشها و كشتارهايي كه توسط ياغياني چون شيخ عبيداله شمزيناني ، اسماعيل سمكو و عمر شكاك در حدود 100 سال پيش رخ داد ويا حوادث سالهاي اول انقلاب اسلامي مويد اين ادعاست. شورشهايي كه توسط اين شورشيان انجام گرفت ضمن اينكه باعث كشته شدن بسياري از مردم مظلوم شهرهاي اروميه خوي و سلماس و ديگر شهرها و روستاها و مناطق آذربايجان غربي و نابودي اقتصاد منطقه شد بلكه باعث شد كه مردم و سياستمداران اين منطقه از تحولات سياسي كه در مركز كشور به وقوع مي‌پيوست بدور باشند و نتوانند حقوق خود را آنطور كه لازم است مطالبه كنند. درست در زماني كه ستار خان و ديگر مناطق اذربايجان و كشور در حال مبارزه با استبداد و مسائل انقلاب مشروطه بودند مردم مظلوم آذربايجان غربي در فتنه‌اي كه كردها و ارامنه براي آنها درست كرده بودند در فكر حفظ جان و ناموس خود بودند. اين حوادث دوباره در سالهاي بعد در هنگامي كه انقلاب اسلامي به وقوع پيوست تكرار شد و چند روز بعد از 22 بهمن اكراد اين بار به رهبري عبدالرحمان قاسملو سر به طغيان گذاشتند و با خلع سلاح پادگان مهاباد دست به كشتار مردم مظلوم نقده زدند و سالها منطقه اذربايجان غربي را دستخوش ناآرامي و جنگ كردند و با نا امن شدن منطقه امكان سرمايه گذاري و رشد اقتصادي در منطقه از بين رفت و سالها طول كشيد كه دوباره سرمايه‌گذاران به اين منطقه بيايند و دولت نيز بنابه مصالح ملي و جنگي بودن منطقه از سرمايه گذاري در منطقه خودداري كرد. با پايان جنگ و كشته شدن قاسملو در يك تصويه حساب داخلي خطر نظامي حزب دمكرات و كردها تا حدي كم شد اما از بين نرفت و نخواهد رفت اين بار كردها با روش ديگري براي دست يافتن به اين منطقه و توسعه قلمرو خود متوسل شدند. سالها قبل آقاي حسنی در نماز جمعه اروميه با اشاره به محله کردنشين جهودلر داغي (فارسی آن تپه جهود يا يهودي‌ها) گفت که اينها دارند اسرائيل کوچکی(بالا ئيسرائل) درست می کنند. اين گفته آقاي حسنی را خيلی ها جدی نگرفتند و مثل هميشه فقط به حرفايش خنديدند٫ ولی گذشت زمان اين گفته را به واقعيت تبديل كرده است. زماني در اروميه اقليتهايي از اقوام ارمني، يهودي و كرد زندگي ميكردند. بعد از جنگ جهاني اول و حوادث نيمه اول قرن بيستم يهوديها كم كم در فلسطين جمع شدند، و با حمايت انگليس دولت جعلي اسرائيل را ساختند و يهودي‌هاي اروميه نيز به دنبال تشكيل دولت صهيونيستي در فلسطين از اين منطقه رفتند. ارامنه نيز تحت حمايت روسها و فرانسويان با جمع شدن در ايروان(چوخور سعد) و بيرون راندن آذري ها در ارمنستان كنوني ساكن شدند و براي خود كشوري تشكيل دادند. اما مسئله خيلي خطرناك اين است كه اين بار اكراد منطقه ميخواهند با حمايت آمريكا كشوري تشكيل دهند و چون مناطق كوهستاني ديگر ظرفيت جمعيت افزايش يافته آنان را ندارد، رو به سوي دشتهاي آذربايجان غربي آورده اند و قصد دارند با تحريف تاريخ و تئوريزه كردن عقايد ناسيولانيسم شديدا افراطي كردي حضور خود را توجيه كنند و بر مناطق آذربايجان غربي دست يابند و كشور خود را همچون موارد ذكر شده قبلي در بالاي اجساد وكشته‌هاي ملت مظلوم ما تشكيل دهند. اگر مردم آذربايجان غربي نيز همانند مردم مناطق و شهرهاي ياد شده غفلت كنند سرنوشتي بدتر، در انتظار آنان خواهد بود.

مهاجرت دسته جمعي و انبوه اكراد به مناطق شهري آذربايجان غربي از جمله اروميه به عنوان مركز استان ياد آور مهاجرت ارامنه به منطقه قره باغ و ايروان در جنگ جهاني اول براي تشكيل كشوري ارمني‌نشين و يا مهاجرت صهونيستها به فلسطين در سالهاي بين جنگ اول و دوم جهاني براي تشكيل اسرائيل و يا هجوم دسته جمعي اكراد به كركوك در عراق بلافاصله بعد از سقوط صدام را به ياد مي‌آورد. نگاهي به انبوه سايتهاي اينترنتي و خبري و شبكه هاي كردي در سالهاي اخير كه لفظ اروميه را در كنار كردستان، وكردستان شرقي (East Kurdestan)) را براي آذربايجان غربي بكار ميبرند مويد اين ادعاست. كردها و همدستان صهيونيستشان در دايرة المعارف آزاد( ويكي پيديا) هم با زيركي خاصي خواسته اند حضور كردها را در اروميه پر رنگ نشان دهند و در توصيف شهر اروميه همه جا نام قوميت اقليت كرد را در اول آورده اند و خواسته اند اينگونه القا كنند كه كردها حضور پر جمعيت تري دارند.
تحريف تاريخ طرفند جديدي است كه براي رسيدن به نيات پليد خود بدان متوسل شده اند. براي آگاهي تنها يك نمونه از اين سايتها را معرفي ميكنيم، نمونهاي مشابه بسيار زيادند و هر روز مثل سرطان در حال گسترش هستند.
گوشه از تحريف تاريخ توسط اكراد براي توجيه مهاجرت دسته جمعي و معني دار اكراد به اروميه:
مطالب زير از سايتwww.Urmiye.org گرفته شده و در آن به صراحت اروميه و كلاً آذربايجان غربي را ازجزوي از كردستان بزرگ و با عنوان كردستان شرقي معرفي كرده و مردم مظلوم ترك كه صاحبان اصلي آن بوده اند را مهاجر خوانده است.( از كشتارهايي كه توسط اسماعيل سيمتكو و شيخ عبيداله شمزيناني بر عليه تركها انجام گرفته اشارهاي نكرده است.) در اين نقشه حتي با فلش بيشرمانه هجوم اكراد را از كوههاي غربي به طرف اروميه نشان داده است. دراين سايت آيكوني با نام اروميه ديده ميشود و نشان دهنده اهميت تصرف اروميه براي كردها و تلاشي سازمان يافته و همه جانبه آنها در تغيير بافت جمعيتي و شناساندن اروميه به عنوان يك شهر كردي دارد.

درباره‌ ارومیه‌
ارومیه‌ در شرق کردستان قرار گرفته‌ شده‌ است. در شمال آن کوه‌ آرارات و همچنین ایروان و نخجوان میباشد. در غرب ارومیه‌ کردستان شمالی و در شرق ارومیه‌ دریاچه‌ خزر قرار گرفته‌ است. جنوب ارومیه‌ شهر مهاباد و کردستان جنوبی می‌باشد. جمعیت ارومیه‌ حدود هفتصد و بیست و پنج هزار نفر است. در ارومیه‌ ملیتهای مختلفی از جمله‌ کرد، ترک، آسوری، ارمنی و غیره‌ زندگی می‌کنند

کردها و ارومیه‌
شهرستان ارومیه یا همانطور که کردها آنرا اورمی، اورمیه و یا ورمئ مینامند از دیرزمان محل سکونت کردها می باشد. تا پیش ازکوچاندن دسته جمعی طوایف چهارده گانه ترکهای افشار به این خطه توسط شاه عباس صفوی و کوچاندن کردهای منطقه به نقاط دیگر از جمله خراسان فرمانروائی این مناطق در دست حکام کرد بوده و کردها اصلی ترین گروه قومی نقاط غربی دریاچه ارومیه را تشکیل میدادند. اگرچه پیش از این کوچ دست جمعی سلجوقیان و ترکهای غز نیز به این منطقه مهاجرت کرده بودند ولی از شمارشان در حدی نبوده که تاثیری آنچنانی بر دمگرافی منطقه نهند. البته جای ذکر دارد که این جابجائیها قومی و طایفه ای در آن دوران امری عادی بوده است و طوایف و اقوام زیادی بر اثر جنگها و یا مصلحتهای سیاسی به دلخواه خود و یا باجبار توسط شاهان و حکام وقت به مکانهای مختلفی کوچ داده می شدند. در رابطه با کوچ دسته جمعی قبایل چهارده گانه ترک افشار توسط شاهان صفوی به این خطه از خاک کشور، حسن انزلی در کتاب ارومیه در گذر زمان می نویسد < نظر لطف و مساعد شاه عباس به ایل افشار دوباره مزید گشته و بنابه استدعای کلبعلی سلطان اجازه داد تا ایل افشار که عده کثیری گشته و در ولایات عراق، فارس، کرمان و خراسان سکنی داشتند، عموما به ارومیه و نواحی آن مهاجرت کردند؛ کلبعلی خان در این زمان با موافقت شاه عباس کبیر، تمام طوایف ایل افشار را از نقاط مرکزی ایران کوج داده و با فرمان حکومت خود به ارومیه عازم گردید. > همانطور که در بالا آمد قبل از این کوچ بزرگ کردهای شدادی، راوندی، هذبانی و برادوست بر کل مناطق غربی و جنوبی دریاچه ارومیه حاکمیت داشتند. احمد کاویانپور در کتاب تاریخ ارومیه میگوید”در اطراف ارومیه عشایر کردی بنام روادی ساکن بودند…تیره ای از آنان در اطراف اشنویه و سلماس ساکن بودند که آنها را طایفه هذبانی می نامیدند که سردار معروف جنگهای صلیبی “صلاح الدین ایوبی” از این ایل بود.” این طایفه در کرستان و آذربایجان به خصوص در اطراف دریاچه ارومیه حکومت مقتدری تشکیل دادند. هم اکنون صدها جوان کرد ارومیه ای در دانشگاههای کشورهای اروپائی و امریکا مشغول تحصیل و کسب علم می باشند که امید می رود بعد از اتمام تحصیل برای خدمت به همشهریان خود به وطنشان برگردند…..

+ نوشته شده در  جمعه 1386/03/18ساعت 8:0 PM  توسط جواد (اورمولو )  | 

مشاجره بين حجت الاسلام عظیمی قدیم و قاضي دادگاو ويژه روحانيت در قم

بسمه تعالي

مشاجره بين حجت الاسلام عظیمی قدیم و قاضي دادگاو ويژه روحانيت  در قم

 

 

 همانطور كه در خبرها آمد اخيرا برخي از فعالان هويت خواه قم به دادسراي ويژه روحانيت احضار و مورد بازجوئي قرار گرفتند. ظاهرا مقامات امنيتي كشور و به تبع آنها اداره اطلاعات قم با رويت فراخوان تحصن در حرم حضرت معصومه (ع) توسط يك يا چند تن از فعالان سایر شهرها كه در اينترنت درج شده بود به وحشت افتاده و براي ممانعت از برگزاري چنين مراسمي فعالان قم را به دادسرا احضار نمودند. سوالات قاضي عبارت بود از:

1-      از چه زماني با جريان پان تركيسم ارتباط پيدا كرديد؟

2-      چه كساني قرار است مراسم قم را به راه اندازند؟

3-       با توجه به اينكه مسئوليت هر گونه اتفاقي به گردن شما خواهد بود براي مقابله با برگزاري اين مراسم چه كمكي به ما مي كنيد؟

4-      آيا در مراسم شركت خواهيد كرد؟

5-      .....

همه احضار شدگان پاسخهاي يكسان و شفافي به اين سوالات داده بودند تا جايي كه قاضي در پايان بازجويي از اين مسئله اظهار تعجب كرده و گفته بود شما حتما قبلا سوالات ما را پيش بيني كرده و در مورد آنها با هم صحبت كرده بودبد كه اين قدر جوابهايتان به هم نزديك است.

اما در ابتداي بازجويي قاضي به زعم اينكه فعالان از حضور در دادگاه  دچار ترس و اضطراب شده اند به كرات آنها را تهديد به برخورد و محاكمه شديد و .. نمود تا اينكه  حجت الاسلام عظیمی قدیم سخنان تكراري و تهديد آميز و موهن او را قطع كرده و به قاضي گفت لطفا زبان تهديد را كنار گذاشته و به اصل مسئله بپردازيد جرا كه در عرض چند دقيقه شايد بيش از ده بار كلماتي چون "برخورد مي كنيم" و "حواسستان جمع باشد" و ... بكار برده ايد سپس قاضي در بين سخنان خود، خود را خدمتگزار نظام خواند در اين حين حجت الاسلام عظیمی قدیم به او گفت آقاي قاضي  به نظر مي رسد ايراد اين كلمات متناسب با وظيفه  بيطرفانه قاضي نیست شما بايد بي طرفانه بين ما و حكومت قضاوت كنيد نه اينكه صراحتا طرفداري خود را از مدعي العموم اعلام كنيد شما در جايگاه همان قاضي نشسته ايد كه بين يك يهودي و امير المومنين (ع) حق را به مرد يهودي داد و هر گز نگفت من خدمتگزار علي (ع)هستم شما قاضي هستيد نه سرباز حكومت.

 سپس قاضي شروع به سوالات كتبي نمود اما وقتي اولين پاسخ را كه حجت الاسلام عظیمی قديم  در چند كلمه نوشته بود مشاهده كرد گفت: پس جرياني به نام پان تركيسم را نمي شناسيد!؟

حجت الاسلام عظیمی قدیم گفت : بله چنين جرياني نمي شناسيم و ارتباطي هم با آن نداريم آنچه ما مي شناسيم و با آن ارتباط داريم حركت حق طلبی است. اما يك سيستمي به نام شوونيسم فارس مي شناسيم اگر مي خواهيد برخي از دانه درشتهاي آنها را مي توانيم بشماريم.

وقتي سوال دوم نوشته شد حجت الاسلام عظیمی قدیم در اعتراض به اين سوال خطاب به قاضی گفت مگر ما عامل و ضابط شما هستيم مگر ما مخبر شما هستيم جرا اين سئوالات را از ما مي پرسيد از كي قرار شده ما اطلاعات حركت خود را در اختيار شما بگذاريم اگر بدانيم هم به شما نمي گوئيم آنها دوستان ما هستند اما شما ما را محاكمه مي كنيد حال انتظار داريد در مورد آنها چيزي به شما بگوئيم؟!

در پاسخ به سوال سوم و نيز مشاجره بعد از پاسخ حجت الاسلام عظیمی قديم گفت آنهايي كه به شما اين  ماموريت را داده اند خوب مي دانند كه اگر اين برنامه مال فعالان قم بود براي آن اطلاع رساني مي كرديم همانطور كه سال گذشته براي مراسم قتل عام خوجالي اين كار را كرديم و تبليغ نموديم

در اين حين آقاي فتح الله ذوقي گفت : آري ما پارسال حتي در نماز جمعه قم اطلاعيه پخش كرديم و ديوارهاي قم را پر از اطلاعيه نموديم.

سپس قاضي گفت : كسي مرا براي اين كار مامور نكرده است بلكه ما از ضابطين دادگاه(مامورين اطلاعات) كار خواسته ايم و حواسستان جمع باشد كه آنها چراغشان روشن هست (با اشاره به خود) قاضي هم اينجا نشسته است . تا حدي كه در بين خود فعاليت مي كنيد كاري نداريم اما اگر در اجتماع كاري انجام دهيد ما با شما برخورد مي كنيم.

حجت الاسلام عظیمی قديم پاسخ داد : جناب قاضي مامورين حكومتهاي  قبل نيز چراغشان روشن بود  و شما هم روشن باشيد ما دلمان نمي خواهد شما خاموش باشيد چرا كه براي ما  تفاوتي نمي كند ما اگر قرار باشد كاري انجام دهيم توجهي به چراغ ديگران نمي كنيم اما اين را هم عرض مي كنم قرار نبود در اين برهه برنامه تحصن در قم داشته باشيم اين مسئله در اينترنت مطرح شده است و اگر كساني تشريف بياورند از آنها استقبال كرده و در خدمتشان خواهيم بود.

جناب سيد حيدر بيات نيز مسئله عمومي بودن شهر قم را متذكر شده و به قاضي گفتند ما نمي توانيم براي كسي تعيين تكليف كنيم شايد دوستاني كه پيشنهاد اين مراسم را داده اند شهر قم را نه به خاطر وجود ما بلكه بنا به موقعيت مذهبي و سياسي آن انتخاب كرده اند.

در همین اثنا قاضی برای تنفس و احتمالا اخذ دستور از بالا به بیرون رفت و بعد از حدود ده دقیقه در حالی که پوشه ای در دست داشت وارد شد و یک برگه پرینت از اعلامیه ای را که در سایتها به امضای آقای عظیمی درج شده بود به ایشان نشان داد و گفت: این را شما نوشته اید؟  آقای عظیمی پاسخ داد بلی من نوشته ام معاون دادستانی قم به فعالان جوان ما توهین کرده است و باید پاسخش را می شنید. قاضی پرسید آیا شما وکیل مردم هسیتد ؟ ایشان جواب داد بلی ما وکیل دوستان خود هستیم. در این حین آقای ذوقی از قباحت عمل معاون دادستان قم سخن گفت و آقای بیات نیز افزود که معاون دادستان نه تنها به دوست فعال ما بلکه به همه فعالان ترک قم و به تعبیر خودش همه آنها که ترکی ترکی می گویند توهین کرده است.

در هر حال روز جمعه فرا رسيد و عوامل اطلاعاتي به شكل باور نكردني حرم را محاصره كرده وبا ماشين آتش نشاني ( احتمالا براي پاشيدن آب ) بي سيم به دست در داخل و خارج حرم از صبح تا شب آماده باش ايستادند. آنها حجت الاسلام عظیمی قدیم را در ساعت پنج بعد از ظهر كه براي خوش آمد گويي به دوستاني كه احتمالا به مراسم آمده باشند به حرم مي رفت با ارائه حكم دادستاني ويژه دستگير و به خانه عودت دادند. در اين حكم اسامي برخي از فعالان قم از آن جمله آقايان سيد حيدر بيات و فتح الله ذوقي نیز ديده مي شد. حجت الاسلام عظیمی قديم در مقابل خانه به مامور اطلاعات گفته بود به فرمانده محترمتان سلام برسانيد و از قول من به او بگوئيد خيال نكند جلوي مراسم ما را گرفت اگر قرار باشد مراسمي در قم برگزار شود با دستگيري من و يا چند فعال نمي تواند آن مراسم را لغو كند كه ان شاء الله چنين روزي در اينده پيش خواهد آمد. مامورين اطلاعات تا پاسي از شب در مقابل درب خانه حجت الاسلام عظیمی قدیم به نگهباني پرداختند.

 

+ نوشته شده در  جمعه 1386/03/18ساعت 7:57 PM  توسط جواد (اورمولو )  | 

باشلانماق

تانرینین آدینان

آذربایجان سسی آدلی اولان وبلاگین فیلتر اولماسینا گوره  بو وبلاگی یولا سالدیم و سیز عزیز لردن ایستیرم منی بو ایشده یاردیم ائدسیز

به نام خدا

به دلیل فیلتر شدن وبلاگ صدای آذر بایجان این وبلگ رو راه اندازی کردم واز شما عزیزانمی خوام در این کار به من کمک کنید

+ نوشته شده در  جمعه 1386/03/18ساعت 7:48 PM  توسط جواد (اورمولو )  |